پرسشى در این جا مطرح مى شود كه حضرت مهدى(ع) چه مدت پس از ظهور زندگى  مى كند و چگونه از دنیا مى رود.
آنچه مسلّم است, مدت حكومت و حاكمیت مهدى(ع), باید به اندازه اى باشد كه پایه هاى ظلم و ستمگرى ویران گردد و بر جاى آن بنیاد عدل و داد استوار گردد بدون تردید, این مسائله اساسى, زمان مى طلبد و فرصت مى خواهد. كارى است كارستان و بنا نیست كه همه امور را آن حضرت براساس معجزه و روش غیر عادى به پیش ببرد, بنابراین عقل و شواهد دیگرى اقتضا مى كند كه آن حضرت مدتى طولانى حیات داشته باشد تا بتواند در این دنیاى گسترده, تحولى همه جانبه و فراگیر, ایجاد كند و جهان را به اسلام و ارزشهاى اسلامى آشنا سازد.
اما این مدت چه اندازه به طول مى انجام, خیلى روشن نیست, روایات وارده از طریق عامه و خاصه, گوناگون است:
پنج, بیست, سى و چهل سال, در منابع اهل سنت(1).
نوزده, بیست, سیصد و نه سال, درمنابع شیعى(2).
اما این كه چگونه از این جهان خواهد رفت, به مرگ طبیعى یا غیر طبیعى؟
اختلافهایى در روایات به چشم مى خورد.
برخى از روایات مى گویند كه آن حضرت مدتى حكومت خواهد كرد سپس وفات مى كند و مسلمانان بر او نماز مى گذارند.(3)
از بعضى از روایات استفاده مى شود كه مرگ آن حضرت طبیعى نخواهد بود و به دست جنایتكاران, با مشخصاتى كه براى آنان درروایات ذكر شده, به شهادت مى رسد(4).
بررسى و قضاوت در این امر مبتنى بر دو مسائله است:
1. آیا همه امامان معصوم(ع) شهید مى شوند, یا امكان دارد كه به مرگ طبیعى از دنیا بروند. در فرض اول, دلیل و مستند آن چیست؟
2. اگر در سایر ائمه(ع) پذیرفتیم كه همه به شهادت رسیده اند, نسبت به امام زمان(ع) چه خواهد شد؟ اجل طبیعى یا شهادت؟
بدون تردید, امامان معصوم(ع) تا زمان امام عصر(ع), همگى معاصر با سردمداران پلید و حاكمان قسى القلب و خون آشامى بوده اند, آسایش و آرامش نداشته اند.
اما آیا همه آن بزرگواران, به شهادت رسیده اند, یا خیر, برخى از آنان به مرگ طبیعى از دنیا رفته اند, بین علماى شیعى نزدیك به زمان معصوم, اختلاف است:
شیخ صدوق بر این باور است:
(همه معصومین(ع), به اجل غیر طبیعى از دنیا رفته اند... كسى كه چنین عقیده نداشته باشد از ما نیست.)(5)
شیخ مفید, درجواب صدوق مى نویسد:
(فاما ما ذكره ابوجعفر, رضى اللّه عنه, من مضى نبینا والائئمة(ع) بالسّم والقتل فمنه ثابت ومنه مالم یثبت والمقطوع به ان امیرالمؤمنین(ع) الحسن(ع) والحسین(ع) خرجوا من الدنیا بالقتل ولم یمت احدهم حتف انفه وممن مضى بعدهم مسموماً موسى بن جعفر(ع) ویقوى فى النفس امرالرضا(ع) وان كان فیه شك, فلا طریق الى الحكم فیمن عداهم بانهم سموا اواغتیلوا اوقتلوا صبراً, فالخبر بذلك یجرى مجرى الائرجاف ولیس بتیقنه سبیل)(6).
آنچه را كه شیخ صدوق در رابطه با درگذشت پیامبر(ص) وامامان معصوم(ع) به ستم و قتل گفته, برخى از آنها ثابت است و برخى مشكوك. اما شهادت امیرالمؤمنین على و امام حسن و امام حسین(ع) به قتل حتمى و قطعى است. پس از ایشان, مسمومیّت و شهادت موسى بن جعفر(ع) نیزقطعى و مسلم است. درباره امام رضا(ع) نیز قول قوى مسمومیت و شهادت ایشان است, گرچه جاى تردید هست. اما در دیگر ائمه(ع) راهى براى اثبات این كه آنان به وسیله ستم یا ترور و یا قتل صبر, به شهادت رسیده اند, در دست نیست.
آنچه از راه احساسات گفته مى شود, یقین آور نخواهد بود.
علامه مجلسى پس از آن كه روایات را زیر عنوان: (انّهم علیهم السلام لایموتون الا بالشهادة) مى آورد, نظر شیخ مفید را مورد نقد و بررسى قرار مى دهد و مى نویسد:
(با توجه به اخبار فراوانى كه مبنى بر شهادت ائمه(ع) در دست است و نیز نمونه هاى خاصى كه در برخى از آنان وجود دارد, نمى توان آن را نفى كرد. البته غیر از على و فاطمه و حسن و حسین و موسى بن جعفر و على بن موسى الرضا(ع) كه دلیل قطعى بر شهادت آنان دادیم در دیگر ائمه(ع) چنین دلیل قطعى نداریم, اما دلیل برنفى هم نداریم و قرائن و و شواهد تاریخى مؤید شهادت آنان نیز هست. شاید مقصود شیخ مفید هم نفى قطع و تواتراست, نه ردّ و نفى اصل مسائله.(7)) بزرگانى كه به شهادت همه امامان معصوم(ع), به دست جنایتكاران قائل هستند دلایلى دارند,از جمله:امام رضا مى فرماید:
(ما منا الامقتول)(8).
یا امام حسن مجتبى(ع) مى فرماید:
(والله لقد عهد الینا رسول اللّه(ص) ان هذا الائمر علیكم اثنا عشر اماماً من ولد على وفاطمة, مامنا الامسموم او مقتول)(9).
به خدا سوگند, پیامبر(ص) به ما این عهد و وعده را داد كه امر امامت را دوازده تن از فرزندان على و فاطمه(ع) به دست خواهند گرفت و هر یك از آنان, مسموم یا مقتول خواهند شد.
قائلین به شهادت ائمه, اصل كلى رااز این روایات استفاده كرده اند و بر این نظرند كه ساختار بدنى پیامبر(ص) و امامان(ع) به گونه اى است كه زمینه و ظرفیت حیات و عمر طولانى را دارند, مگر عارضه و حادثه اى از خارج بر آنان تحمیل شود(10).
ولى برخى از بزرگان كلیت این احادیث : (مامنا الامسموم او مقتول) را نپذیرفته اند.
طبرسى مى نویسد:
(بسیارى از اصحاب ما, بر این باورند كه امام حسن عسگرى(ع) و سایر ائمه(ع) با شهادت از دنیا رفته اند و بر این معنى به روایتى از امام صادق(ع) استدلال كرده اند كه: (ما منا الامقتول او شهید) والله اعلم بحقیقة ذلك).(11)
جمله اخیر ایشان گویاى این معنى است كه شهادت همه ائمه(ع) در نظر ایشان قطعى و مسلّم نبوده است.
با توجه به نكات یاد شده روشن شد كه اگر نظر شیخ صدوق را بپذیریم و به روایات (مامنا الامسموم او مقتول) پایبند باشیم و آنها را از نظر سندبپذیریم, امام زمان(ع) به دست جنایتكاران به شهادت مى رسد. ولى اگر قول شیخ مفید را بپذیریم و به روایات: (مامنا الامسموم او مقتول) پاینبد نباشیم باید بگوییم كه چگونگى مرگ آن عزیز, روشن نیست. واللّه اعلم.
 


(1) (سنن ابى داوود), ج;116/4 داراحیاء السنّة النبویّة.
(2) (اعلام الورى بائعلام الهدى), طبرسى, 434, دارالمعرفة, بیروت; (كتاب الغیبة) شیخ طوسى471/,474 ; (بحارالائنوار), ج280/52, 299.
(3) (بحار الائنوار), ج383/52.
(4) (تاریخ ما بعد الظهور), سید محمد صدر;881/ مكتبة الائم امیرالمؤمنین العامة, اصفهان.
(5) (اعتقادات), شیخ صدوق, تحقیق عصام عبدالسید, چاپ شده در مصنفات شیخ مفید, ج 99/5, كنگره شیخ مفید.
(6) (تصحیح الاعتقاد) شیخ مفید, حسین درگاهى, چاپ و مصنفات شیخ مفید, ج5 131/..
(9-7) (بحارالائنوار),ج27/213, 216, 217 .
(10) (تاریخ الغیبة الصغرى) 230/, مكتبة الائمام امیرالمؤمنین, اصفهان.
(11) (اعلام الورى) 349/.

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 6 اسفند 1385    | توسط: عباس ریاضت    | طبقه بندی: معرفی مشاهیر جهان،     | نظرات()
ارسال به ارسال به 100 درجه کلوب دات کام

 

 


 

کلاس gis دپارتمان آموزشی معماری و شهرسازی راگا برگزرا کننده دوره های آموزشی و کلاس های کنکور ارشد و دکتری  و آزمون های آزمایشی در سراسر ایران شهرسازان محترم از یان پس می توانید محصولات و مقالات و فایل های کمیاب شهرسازی را به راحتی از فروشگاه شهرساز از هر نقطه از جهان که هستید تهیه نمایید و یا محصولات خود را به فروش برسانید برای این کار اینجا کلیک کنید